Przedszkole Państwowe Nr 7

05-540 Zalesie Górne

tel. /fax 022 756 52 06

Dyrektor: Elżbieta Włodarczyk

Spis treści

*      Nasza historia

*      Dziś i jutro przedszkola

*      Nasze przedszkole

*      Ważne informacje o przedszkolu

*      Prezentacja grup

*      Ramowy plan dnia

 

Nasza historia

 

            W roku 1951 staraniem Komitetu Rodzicielskiego Zalesia Górnego (p. Pietrzykowska, p. Pawełczak, p. Nowak) w domu przy ulicy Przebudzenia Wiosny (stary ośrodek zdrowia) zostaje założone pierwsze przedszkole. Zalesie należało wówczas do powiatu grójeckiego i pierwszą kierowniczką, pochodzącą z Grójca była p. Borkowska. W 1952 r. powstał nowy powiat Piaseczno i Zalesie Górne zostało przez ten powiat przejęte. Nową kierowniczką została p. Maria Sawicka, która na stałe związała się z Zalesiem i prowadziła przedszkole przez 26 lat (do 1978 r.). Intendentką w przedszkolu była p. Irena Nowak-Zemplińska. Początki przedszkola były bardzo trudne, brakowało zarówno mebli, zabawek oraz bieżącej wody, którą doprowadził w grudniu 1952 r. p. Seweryniak z synem. Pierwsza choinka noworoczna zgromadziła aż 50-cioro dzieci, choć początkowo w przedszkolu było tylko 7-ro dzieci. W związku z trudnościami z zaopatrzeniem i zakazem kupowania u rolników wiosną 1953 r. postanowiono uprawiać ogród. Teren przedszkola był bardzo duży, był sad owocowy i przy pomocy komitetu rodzicielskiego oraz personelu uprawiano najpotrzebniejsze warzywa. To były trudne czasy. Zalesie Górne zaczęło się powoli rozwijać, po pięciu latach wzrastała potrzeba przeniesienia przedszkola bliżej stacji kolejowej, bowiem większość rodziców odbierała dzieci wracając z pracy. W tym czasie wyłoniła się sprawa szkoły podstawowej, którą dzięki staraniom społeczeństwa postanowiono przenieść do budynku internatu bankowego. Kierowniczka przedszkola wspólnie z komitetem rodzicielskim (p. Grzyb, p. Pietrzykowska i inni) rozpoczęli starania o przeniesienie przedszkola do nowego budynku razem ze szkołą. I tak we wrześniu 1957 r. przedszkole zadomowiło się przy ul, Sarenki 20, gdzie przetrwało do dnia dzisiejszego. Osoby najbardziej związane z przedszkolem to: p. Bronisława Wiktorowska, p. Aniela Jaworek, p. Janina Kroc, p. Emilia Janduła, p. Anna Kołak, p. Elżbieta Adameczek, p. Urszula Gorzelak.

 


Powrót do początku

 

Dziś i jutro przedszkola.

 

            Dzisiejsze Zalesie Górne niewiele ma wspólnego z tą małą i cichą miejscowością, gdzie każdy spotkany na ulicy przechodzień był naszym znajomym. Zalesie rozrosło się, przybyło mieszkańców, a przedszkole oferuje 68 miejsc dla naszych dzieci. W latach 80-tych ówczesna dyrektor przedszkola p. Krystyna Witkowska (kierująca placówką od 1978 r. do 1998 r.) wspólnie z Komitetem Rodzicielskim (p. Wasiela, p. Kucharska) i dużym wsparciem szkoły podstawowej rozpoczęła starania o budowę nowego przedszkola. Wiele było pomysłów, ale w końcu władze Gminy zdecydowały się na rozbudowę domu przy ul. Białej Brzozy. Miało tu powstać nowoczesne przedszkole 4-oddziałowe. Niestety, w trakcie prac budowlanych zabrakło pieniędzy na zakończenie inwestycji. Budynek doczekał się po 10-ciu latach wznowienia prac, ale już nie jako przedszkole, a jako gimnazjum. A przedszkole znowu nie było w stanie przyjąć wszystkich dzieci, których z roku na rok przybywa w Zalesiu.

W 1998 roku Rada Rodziców działająca przy przedszkolu i nowa dyrektor, p. Jadwiga Bińkowska poprosili o pomoc i poparcie w sprawie nowego przedszkola Radnych Gminy p. Jolantę Hryniewicz i p. Andrzeja Swata.

Wysiłki te zostały nagrodzone wpisanie projektu budowy przedszkola do budżetu Gminy. Od tego czasu powstały już dwa projekty przedszkola, otrzymaliśmy również pozwolenie na budowę – i na tym koniec, ponieważ wciąż brakuje pieniędzy na budowę. A tym czasem wokół powstają przedszkola niepubliczne.

Na szczęście przedszkole to przecież to nie tylko budynek! To przede wszystkim ludzie, kochający i rozumiejący dzieci, szanujący ich prawa, gotowi nieść im pomoc, cierpliwi i serdeczni. Zawsze mieliśmy do nich szczęście. W ciągu ostatnich 20-tu lat pracowali najdłużej: p. Krystyna Witkowska. p. Irena Miernicka, p. Urszula Gorzelak, p. Grażyna Fijołek, p. Jolanta Sieklicka, p. Kazimiera Szot, p. Barbara Kamińska, p. Alicja Makuch, p. Teresa Socha, p. Urszula Wawrzyńczak, p. Jolanta Należyta, p. Maria Szot i wielu innych. Pracę naszego przedszkola dzielnie wspierali rodzice, działający w Komitecie Rodzicielskim, a obecnie Radzie Rodziców. Należy tu wspomnieć p. Wasielę, p. Kucharską, p. Brzezinską, p. Call, p. Mydłowską, p. Meissner, p. Stańczyk, p. Rakowską, p. Przyłucką, p. Piotrowską, p. Szymańską.

 

 

 

Powrót do początku

 

Nasze Przedszkole

 

            W miłym i przytulnym otoczeniu staramy się przekazać dzieciom zasady współżycia w grupie, rozwijać dojrzałość społeczną i emocjonalna, gotowość odkrywania świata i nabywania nowych umiejętności.

Naszym hasłem jest przedszkole przyjazne dziecku. Jesteśmy otwarci na potrzeby naszych wychowanków i ich rodziców.

Wspólnie staramy się stworzyć dzieciom takie przedszkole, aby chętnie do niego przychodziły.

Organizujemy w czerwcu lub sierpniu zajęcia adaptacyjne dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną we wrześniu.

Rodzice zapraszani są do sali zajęć wspólnie z dzieckiem w pierwszych trudnych dniach, odwiedzają dzieci na zajęciach obowiązkowych, gdzie mogą zobaczyć swoje dziecko przy zabawie i nauce.

Chętnie spotykamy się na imprezach integracyjnych, kiedy bawią się nie tylko dzieci, ale i rodzice, nawiązując nowe znajomości przedszkolne i zacieśniając przyjaźnie.

 

 

 

Wyjeżdżamy na wycieczki, które są okazją do poznania nowych możliwości naszych dzieci i zdobywania nowych umiejętności.

 

 

 

Spotykamy się na uroczystościach przedszkolnych i imprezach dla szerszej społeczności.

 

 

Zwiedzamy okolice, .

 

 

Powrót do początku

 

WAŻNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU

 

PRZEDSZKOLE PRACUJE W GODZ. 6.30 - 17.00

            I grupa: 6.30 - 17.00

            II grupa: 7.00 - 17.00

            III grupa: 8.00 - 16.00

 

DYSPONUJEMY 68 MIEJSCAMI DLA DZIECI:

            18 miejsc - I grupa

            25 miejsc - II grupa

            25 miejsc - III grupa

 

PROWADZIMY ZAJĘCIA ADAPTACYJNE DLA DZIECI ROZPOCZYNAJĄCYCH KARIERĘ PRZEDSZKOLNĄ:

- w czerwcu i sierpniu

- popołudniowe spotkania dzieci i rodziców z nauczycielami (wspólne zabawy, rozmowy, poznanie przedszkola)

- spotkania warsztatowe dla rodziców z psychologiem

- we wrześniu

                        - umożliwienie rodzicom pobytu w przedszkolu razem z dzieckiem na zasadach dodatkowego opiekuna.

 

Obecność DZIECI Z RODZICAMI na zajęciach adaptacyjnych w czerwcu jest OBOWIĄZKOWA.

 

Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Nasi nauczyciele w pracy z dziećmi wykorzystują wiele nowatorskich metod wychowania i nauczania. Między innymi Dziecięcą matematykę wg E.Gruszczyk-Kolczyńska i wprowadzanie w świat pisma S. Majchrzak.

W naszym przedszkolu personel wspólnie z rodzicami wychowanków dba o to, aby dzieci czuły się tu szczęśliwe.

Na życzenie rodziców organizujemy zajęcia dodatkowe dla dzieci: religia, nauka języka angielskiego, gimnastyka korekcyjna, zajęcia z logopedą, nauka gry na instrumencie, judo, basen, warsztaty psychologiczne.

 

 

W przedszkolu częstymi gośćmi są artyści scen warszawskich i towarzystwa muzycznego. Zapewniamy naszym dzieciom najwyższy poziom przygotowania do szkoły, umożliwiając im kontakt ze światem "pism" już od 3-go roku życia prowadząc zajęcia rozwijające z zastosowaniem najlepszych, światowych metod pracy z dzieckiem (Moteseori, Sherhorne, Denison, Bogdanowicz, Gruszczyk-Kolczyńska).

 

 

 

Cały personel przedszkola dba o to, aby dzieci spędziły u nas "szczęśliwe dzieciństwo".

 

 

 

Powrót do początku

 

PREZENTACJA GRUP

 

GRUPA MŁODSZA

 

Grupa adaptacyjna, dzieci uczą się w niej bycia bez rodziców. Trudne chwile pozwala przetrwać kocyk i podusia przyniesiona z domu.

Maluszki uczą się również samodzielności, rozwijają się ruchowo i społecznie; we wspólnych zabawach dowiadują się w praktyce co to współdziałanie, ustępstwo i kompromis. Podczas manipulowania wizytówkami ze swoim imieniem mają pierwszy kontakt z literami, próbują je rozpoznawać.

 

GRUPA ŚREDNIA

 

Główny nacisk kładziemy na przystosowanie się dzieci do nowego środowiska, opanowanie samoobsługi i zgodne współżycie w grupie rówieśników.

Stosujemy w tym celu między innymi terapię baśnią, która pozwala dzieciom przeżyć swoje problemy, znaleźć ich rozwiązanie i zrozumieć je pod postacią bohaterów baśni.

W przystosowaniu się do nowego środowiska pomaga dzieciom ich własna wizytówka z imieniem (w sali, szatni, łazience).

Daje im to poczucie własnego miejsca w obcym świecie. Posługują się swoim imieniem w wielu zabawach, ucząc się przy tym "niechcący" liter.

 

GRUPA STARSZA

 

Główny nacisk kładziemy na rozwijanie osobowości dzieci i przygotowanie do nauki w szkole.

Pracując metodami wczesnej nauki czytania, dajemy każdemu dziecku możliwość wyboru rozwijania tych umiejętności, czasu i tempa pracy. "Uczymy się wszyscy razem, ale każdy robi to inaczej, bo każdy z nas jest inny."

Dbamy nie tylko o rozwój intelektu, ale również o kondycję fizyczną naszych wychowanków. Poza tradycyjną uczymy się ruchu rozwijającego wg W.Shebone, który nawiązuje do pierwotnego baraszkowania. Metoda ta pozwala dzieciom poznać możliwości ludzkiego ciała i uczy troski o drugiego człowieka.

 

 

 

Powrót do początku

 

Ramowy plan dnia

 

6.30-8.30       Schodzenie się dzieci do przedszkola, zabawy dowolne w sali wg zainteresowań dzieci. (Wprowadzanie dzieci w świat matematyki

                        i pisma, przygotowywanie przez dzieci elementów plastycznych do dekoracji sali, ustalanie z dziećmi zajęć na bieżący dzień.) Praca indywidualna, zabawy ruchowe.

 

8.30-8.45       Wspólne układanie zabawek, mycie rąk, nakrywanie stołów do śniadania.

 

8.45-9.00       Śniadanie.

 

9.00-11.45     Zajęcia obowiązkowe wg programu wychowania przedszkolnego, zabawy dowolne. Zabawy na powietrzu, obserwacje przyrodnicze, doświadczenia, zabawy ruchowe.

 

11.30-12.00  Przygotowanie do obiadu, mycie rąk, nakrywanie do stołu.

 

12.00-12.30  Obiad.

 

12.30-13.00  Odpoczynek poobiedni - zajęcia relaksacyjne: słuchanie muzyki, czytanie bajek.

 

13.00-14.45  Zabawa ruchowa, zabawy dowolne w sali lub w ogrodzie inspirowane przez nauczyciela lub proponowane przez dzieci; z chętnymi dziećmi zabawy matematyczne i czytelnicze.

 

14.45-15.00  Podwieczorek.

 

15.00-17.00  Praca wyrównawcza z dziećmi. Zabawy inspirowane przez nauczyciela, zabawy dowolne w sali lub ogrodzie, rozchodzenie się dzieci do domów, rozmowy indywidualne z rodzicami.

 

 

 

Powrót do początku

 

Ostatnia modyfikacja: 10.04.2007